Jacek Dukaj i 11Bit Studios

2021-06-10T15:52:08+01:0010.06.2021|NEWSY|

Jacek Dukaj i 11Bit Studios

Ekspansja uniwersum „Frostpunka” dzięki współpracy Jacka Dukaja oraz 11 bit studios.

11 bit studios ma przyjemność ogłosić podjęcie współpracy z uznanym polskim pisarzem Jackiem Dukajem przy tworzeniu antologii mikropowieści osadzonych w uniwersum „Frostpunka”. Autor „Lodu”, „Innych pieśni”, „Po piśmie” i innych bestsellerów podejmujących tematy z obszarów futurologii, socjologii i filozofii jest pomysłodawcą i opiekunem artystycznym projektu.

Jacek Dukaj: „Ten zbiór to, mam nadzieję, początek ekspansji dwojakiego rodzaju: „Frostpunka” jako świata i wehikułu idei, w inne media i konwencje; oraz polskiej literatury, której bogactwu i specyfice nasza branża growa w pewnym stopniu zawdzięcza swój sukces. Pora więc teraz na kolejny obrót inspiracji.

We „Frostpunku” dostrzegłem kontynuację wyobraźni i myślenia o społeczeństwie, o relacji jednostki do władzy, i o mechanizmach historii, które charakteryzowało polską SF socjologiczną. Bezpośrednio lub pośrednio „Frostpunk” czerpie z Janusza Zajdla, Edmunda Wnuka-Lipińskiego, Macieja Parowskiego. Choć jest osadzony w realiach brytyjskich, jego wyjątkowość i globalny sukces mają źródło w polskiej tradycji literackiej.

I tak podchodzimy do antologii. Nie chodzi o stworzenie ilustracji do gry, lecz o czysto literackie ujęcie tematów kluczowych dla „Frostpunka”: jako doświadczenia growego i jako świata, który zamieszkujemy w wyobraźni. Dzięki czemu też nabiera on bogactwa i głębi; żyje własnym życiem.

Mikropowieści tworzą utalentowani twórcy z Polski i zagranicy. W miarę postępu prac i dogrywania szczegółów będziemy ujawniać nazwiska autorów i kolejne informacje.

Książka towarzyszyć będzie „Frostpunkowi” na całym świecie. Powstaje jednocześnie wersja polska oraz angielska.”

Jakub Stokalski, reżyser gry „Frostpunk”, dodaje: „My w grach lubimy poboksować gracza. Tworzymy wirtualne światy i zapraszamy do rozgrywki, której istotą są eksperymenty myślowe i stawianie gracza przed nieoczywistymi dylematami moralnymi. Unikalną okazją, którą daje nam interaktywne medium, jest nie tylko możliwość przedstawiania fikcyjnych światów i sytuacji – jakkolwiek angażujących. Możemy graczowi zadawać pytania – i dawać przestrzeń, żeby sam na nie odpowiedział… oraz zmierzył się z konsekwencjami własnych odpowiedzi. W tym sensie “Frostpunk” jest rzeczywiście kontynuacją myśli socjologicznego SF – zadaje pytanie “co by było gdyby” i pozwala graczom zmierzyć się z własnym obrazem świata podczas odpowiadania na nie. Osadzamy grę w konkretnych, choć fikcyjnych realiach: rewolucja przemysłowa XIX wieku, wiktoriańska kultura, umierająca z powodu wszechobecnego mrozu cywilizacja, i nowy porządek społeczny rodzący się w ekstremalnych warunkach – i gracz, który musi się z tym procesem zmierzyć. Naszym zdaniem brzmi to jak doskonałe połączenie – jak w ambitnej literaturze. I dlatego Jacek wydaje się tak doskonałym partnerem. Ma pieczę nad antologią, która ma być łakomym kąskiem zarówno dla fanów dobrej książki, jak i fanów gry. Zresztą, nie wiem, czy wiecie, ale „Lód” stanowił jedną z inspiracji do tworzenia Frostpunka. W kolejnym cyklu gra zostaje inspiracją dla twórców literatury.”

Więcej informacji udzielimy w nadchodzących miesiącach.

PODOBNE WPISY:

"Kiedy tajemnicze promieniowanie sterylizuje Ziemię z wszelkiego życia, nielicznym ludziom udaje się przekopiować swoje scyfryzowane umysły w maszyny. Czy ocalili także swoje dusze? Aksolotl to forma larwalna zwierzęcia, które nigdy nie osiąga dorosłości. Czy ludzkość jest w stanie dojrzeć samodzielnie?"

KUP KSIĄŻKĘ